Woda w butelkach

Ile pić wody w na treningu?

Przy intensywnym treningu dzienne zapotrzebowanie na wodę wzrasta dwukrotnie z 2 do 4 litrów na dobę.  Szczególnie w podwyższonej temperaturze powietrza tracimy znacznie więcej wody zarówno drogą oddechową jak też przez pocenie. Jednocześnie z potem wydalane są z organizmu elektrolity, w tym chlorki i sód co dodatkowo zaburza funkcje życiowe. Aby pożądane dla zdrowia składniki odżywcze, wprowadzane z wodą, działały znacząco na organizm, należy pić wodę systematycznie. 

Jaka jest najlepsza woda w butelce na trening?

Najlepszy rodzaj wody na trening to woda wysoko zmineralizowana, czyli zawierająca powyżej 1500mg składników mineralnych na litr.

woda w butelce na silownie
ile kalorii ma woda

Czy pól litra wody w butelce wystarczy na trening?

Wypicie pól litra wody butelkowej podczas intensywnego treningu nie jest wystarczające. Zaspokojenie odczucia pragnienia następuje przez picie systematyczne, po wypiciu co najmniej 2 litrów wody małymi porcjami w ciągu następnej doby. Chwilowe zaspokojenie pragnienia nie świadczy o wystarczającym uzupełnieniu wody.

Jaką wodę w butelkach pijemy najchętniej?

Woda w butelkach to jeden z podstawowych produktów w polskich gospodarstwach domowych – 97% Polaków przynajmniej raz kupiło wodę w butelce. W 2021 roku Polacy kupili 55% wody niegazowanej i 45% gazowanej. Trzy najczęściej wybierane w butelkach to Cisowianka niegazowana 1500 ml, Żywiec Zdrój niegazowany 1500 ml oraz Muszynianka naturalnie gazowana 1500 ml.

sklad wody mineralnej
nawodnienie

Ile wody dziennie pije człowiek?

Dziennie człowiek spożywa od 1.7 do 2.6 litra wody, w tym od 1.2 do 1.5 litra w postaci płynów a resztę w postaci pokarmów, takich jak warzywa czy owoce. Jednocześnie, w trakcie oddychania i pocenia oraz  załatwiania się człowiek traci od 2 do 2.4 litra na dobę. 

Jakie są objawy odwodnienia?

Odwodnienie powoduje rozdrażnienie, bezsenność, utratę apetytu, osłabienie fizyczne a nawet czasem zaczerwienienie skóry.

Jak uniknąć odwodnienia?

Aby uniknąć odwodnienia należy systematycznie pić wodę w ciągu całego dnia (w małych porcjach jednorazowych)  w ilości: dorośli 2-4 % masy ciała, dzieci 10-15 % masy ciała. Jest to ważne z uwagi na to że organizm nie potrafi „magazynować zapasu” wody. 

Czy odwodnienie jest groźne?

Odwodnienie organizmu powoduje zmniejszenie objętości krwi co wpływa niekorzystnie na czynność serca i układu oddechowego. Zmniejsza się też ilość moczu wydalanego i kału a to  może skutkować zaparciami czy zatruciami.

odwodnienie

Jak wybierać wodę w butelce?

  • Wybieraj wody pochodzenia podziemnego, które zawierają kilkadziesiąt pierwiastków chemicznych, w tym te pełniące funkcje katalityczne w procesach ustrojowych, oraz makroskładniki niezbędne dla podstawowych funkcji życiowych, takich jak wapń, magnez czy sód. Informacje typu zawiera wapń” i/lub „zawiera magnez”, „z niską zawartością sodu” są widoczne na etykiecie butelki
  • Wody zawierające od ok. 200 mg/l do ok. 600 mg/l rozpuszczonych składników mineralnych w zrównoważonych stężeniach są odpowiednie do picia w celu racjonalnego uwodnienia organizmu i jego prawidłowego funkcjonowania. Przykładowo naturalne wody mineralne średniozmineralizowane zawierają 500-1500 mg/l,  wysokozmineralizowane powyżej 1500 do 4000mg/l
  • Wody z niską zawartością sodu i chlorków (< 20 mg/l) są odpowiednie dla osób stosujących dietę niskosodową oraz dla małych dzieci i niemowląt.
informacje na butelce wody

Jakie informacje zawiera etykieta wody w butelkach?

Informacje na etykiecie naturalnej wody mineralnej w butelkach:

  •  nazwa handlowa
  • informacje dotyczące zawartości charakterystycznych składników wody w litrze
  • ogólna zawartość rozpuszczonych składników mineralnych
  • nazwa otworu lub otworów tworzących ujęcie oraz ich położenia
  • nazwa producenta wody butelkowanej oraz miejsce produkcji, informacje o zastosowanych procesach technologicznych
  • w przypadku wód zawierających ponad 1,5 mg fluorków w litrze, informację na etykiecie: „Zawiera ponad 1,5 mg/l fluorków. Nie powinna być regularnie spożywana przez niemowlęta i dzieci poniżej 7 roku życia” 

Co oznaczają informacje o składzie wody?

Dodatkowe oznaczenia na naturalnej wodzie mineralnej w butelkach:  

  • „Zawiera wodorowęglany” – gdy zawartość wodorowęglanów jest wyższa od 600 mg/l
  • „Zawiera siarczany” – gdy zawartość siarczanów jest wyższa od 200 mg/l
  • „Zawiera chlorki” – gdy zawartość chlorków jest wyższa od 200 mg/l
  • „Zawiera wapń” – gdy zawartość wapnia jest wyższa od 150 mg/l
  • „Kwasowęglowa” – gdy zawartość naturalnego dwutlenku węgla w wodzie przy ujęciu jest wyższa od 250 mg/l
  • „Zawiera fluorki” – gdy zawartość fluorków jest wyższa od 1 mg/l
  • „Zawiera magnez” – gdy zawartość magnezu jest wyższa od 50 mg/l
  • „Zawiera żelazo” – gdy zawartość żelaza dwuwartościowego jest wyższa od 1 mg/l
  • „Zawiera sód” – gdy zawartość sodu jest wyższa od 200 mg/l
  • „Odpowiednia dla przygotowania żywności dla niemowląt” – pod warunkiem, że w wodzie zawartość sodu lub chlorków nie jest wyższa od 20 mg/l, fluorków, azotynów i azotanów nie jest wyższa niż odpowiednio 0,7 mg/l, 0,02 mg/l i 10 mg/l
  • „Odpowiednia dla diety ubogiej w sód” – gdy zawartość sodu jest niższa niż 20 mg/l
butelka wody
3 rodzaje wody

Jakie są 3 rodzaje wody gazowanej w butelkach?

Woda gazowana w butelkach jest dostępna w trzech wariantach:

  • niskonasycona CO, do 1500 mg CO/l
  • średnionasycona CO, 1500-4000 mg CO/l
  • wysokonasycona CO₂, powyżej 4000 mg CO/l 

Co oznacza woda niegazowana w butelkach?

Zarówno na butelce naturalnej wody mineralnej jak i wody źródlanej jest informacja dotycząca stopnia nasycenia dwutlenkiem węgla (CO₂). Woda niegazowana w butelkach to woda nienasycona CO₂.

Co to jest odgazowana woda w butelkach?

Woda w butelkach całkowicie odgazowana lub woda częściowo odgazowana to woda nasycona naturalnym dwutlenkiem węgla, która została całkowicie lub częściowo pozbawiona tego gazu metodami fizycznymi.
sklad wody w butelce